Het aantal muziekartiesten is groter dan ooit tevoren en allemaal vissen ze in dezelfde vijver. Bands gaan voortdurend de competitie aan om nieuwe fans te werven, aandacht op (social) media te trekken, zoveel mogelijk concertbezoekers te lokken en om het grootste aantal albums te verkopen.
De snelst stijgende sterren in de muziekbranche hebben één ding gemeen: ze zijn experts in het voeren van een uitstekende communicatie, waardoor ze de meeste fans bereiken en de juiste connecties weten te maken. Een CRM-systeem, dat alle informatie over de doelgroep van een band stroomlijnt, is daarvoor essentieel. Lees hier welke voordelen een CRM van een firma als https://www.lime-technologies.nl voor een band kan opleveren.
1. Marketing en muziekdistributie op de juiste plek
Een geweldige marketingcampagne heeft geen enkele zin als deze via het verkeerde kanaal wordt gevoerd. Gelukkig bevat een CRM-programma analytische tools die precies kunnen bepalen waar het leeuwendeel van jouw fans uithangt. Vinden ze tips voor nieuwe bands op streamingdiensten, op social media of op fanforums? Het programma gaat het voor jou na zodat je meteen weet via welke kanalen je de meeste mensen bereikt met je promoties. De analyses van het systeem zorgen er tevens voor dat je jouw muziek kunt aanbieden op de plek waar je fans ernaar luisteren, of dat nou Spotify, Amazon, Apple Music of YouTube is.
2. Je bandcontent gesorteerd opgeslagen
Bands hebben een enorme reeks ‘content’: al het materiaal dat ze creëren. Dat zijn natuurlijk de muziektracks zelf, en al hun samples en (re)mixes. Daarnaast heb je een bandlogo en een huisstijl, flyers en advertenties, schema’s van optredens en contactgegevens van podia, roadies en fans. Je kunt ervoor kiezen om al die data en bestanden op jullie laptops en PCs te laten slingeren, maar je kunt ze ook centraal opslaan in de database van een CRM, waar deze gegevens veilig zijn, voor ieder bandlid toegankelijk zijn en op elk moment, ook vanuit de cloud, geopend kunnen worden.
3. Doelgerichte, persoonlijke reclames voor je fans
Je kent vast het principe van ‘targeted ads’ wel. Zoek informatie over een bepaald type gitaar, en de komende dagen zie je telkens advertenties voor die gitaar langskomen op het internet. Een CRM-systeem kan volgens hetzelfde principe al jouw fans een passende aanbieding doen. De software gaat na of een fan vooral interesse heeft voor tourdata, voor merchandise, of voor het leggen van een contact met de band. Hem of haar wordt vervolgens de perfecte link voorgeschoteld. Zoekt hij of zij naar muziek binnen jouw genre? Met één klik is deze fan bij de videoclip van jullie nieuwste single.
4. Alle contacten van de band centraal
Om boven die grauwe middelmoot van matige bands uit te stijgen heb je connecties nodig die als kruiwagen kunnen dienen. Dat wil zeggen, connecties met lokale en landelijke media, podiumbeheerders, bloggers, bevriende artiesten, recensenten en natuurlijk je topfans. Alle telefoonnummers, e-mailadressen en handgeschreven bedankbriefjes van dit soort mensen kunnen hopeloos verloren gaan. Maar niet als je ze opslaat in je CRM, waarin je ze allemaal eenvoudig kunt terugvinden. Niet alleen de contactgegevens, maar ook elk contactmoment dat je via de telefoon, chat of e-mail hebt gehad met elk van die personen. Dit maakt heel gerichte en persoonlijke communicatie mogelijk, en dat zal zijn vruchten zeker afwerpen.